"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem" ... Konfucjusz pisał o tym już wieeeki temu. A my? Ciągle wierzymy w wypełnianie ćwiczeń... jakby ilość stron przekładała się na przyrost wiedzy...
W zeszłym roku razem z dzieciakami podczas kilku zajęć staraliśmy się w praktyczny sposób wyjaśnić sobie niektóre zjawiska. I tak odpowiadaliśmy sobie na pytania: Do czego służy magnes? Jak działa poduszkowiec? Co to jest ciśnienie powietrza? Jak powstaje tęcza?
Na tablicy pojawiło się jedynie hasło "DOŚWIADCZAMY". Najpierw wyjaśniliśmy sobie znaczenie tego słowa. I na prawdę nie spodziewałam się tego, ale usłyszałam, że to połączenie słów "do" i "świadczyć", oraz, że to jest zobaczenie czegoś na własne oczy i mówienie o tym innym :)Genialne! Sama lepiej nie wymyśliłabym.
To do rzeczy - zaprezentuję Wam kilka doświadczeń, które przy na prawdę niewielkich nakładach można wykonać podczas zajęć, czy z własnymi pociechami. Sami możecie sprawdzić i przekonać się jak to działa ;)
Oczywiście wiele doświadczeń i mini eksperymentów można doszukać się w internecie oraz w książkach (one nadal istnieją)!
Ja bazowałam na " 365 eksperymentów na każdy dzień roku"Van Saan Anita oraz "Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata", Stefania Elbanowska
W zeszłym roku razem z dzieciakami podczas kilku zajęć staraliśmy się w praktyczny sposób wyjaśnić sobie niektóre zjawiska. I tak odpowiadaliśmy sobie na pytania: Do czego służy magnes? Jak działa poduszkowiec? Co to jest ciśnienie powietrza? Jak powstaje tęcza?
Na tablicy pojawiło się jedynie hasło "DOŚWIADCZAMY". Najpierw wyjaśniliśmy sobie znaczenie tego słowa. I na prawdę nie spodziewałam się tego, ale usłyszałam, że to połączenie słów "do" i "świadczyć", oraz, że to jest zobaczenie czegoś na własne oczy i mówienie o tym innym :)Genialne! Sama lepiej nie wymyśliłabym.
To do rzeczy - zaprezentuję Wam kilka doświadczeń, które przy na prawdę niewielkich nakładach można wykonać podczas zajęć, czy z własnymi pociechami. Sami możecie sprawdzić i przekonać się jak to działa ;)
Oczywiście wiele doświadczeń i mini eksperymentów można doszukać się w internecie oraz w książkach (one nadal istnieją)!
Ja bazowałam na " 365 eksperymentów na każdy dzień roku"Van Saan Anita oraz "Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata", Stefania Elbanowska
DO CZEGO SŁUŻY MAGNES
I. Zbieracz igieł
Potrzebny: magnes, szpilki, dużo szpilek ;)|
Wykonanie: Trzymaj magnes nad szpilkami.
I. Zbieracz igieł
Potrzebny: magnes, szpilki, dużo szpilek ;)|
Wykonanie: Trzymaj magnes nad szpilkami.
II. Podwodny magnes
Potrzebny: magnes,agrafka, szklanka napełniona wodą
Wykonanie: 1. Agrafkę wrzuć do wody. 2. Magnes przyłóż do zewnętrznej ścianki szklanki, tam gdzie leży agrafka. 3. Ruszaj magnesem wzdłuż ściany szklanki.
Potrzebny: magnes,agrafka, szklanka napełniona wodą
Wykonanie: 1. Agrafkę wrzuć do wody. 2. Magnes przyłóż do zewnętrznej ścianki szklanki, tam gdzie leży agrafka. 3. Ruszaj magnesem wzdłuż ściany szklanki.
III. Ukryte siły
Potrzebny: magnes, przedmiot z żelaza (ja maiłam pod ręką tacker - zszywacz), rękawiczka, chustka, papier gazetowy.
U mnie sprawdziła się gazeta, sweterek dziecka i moja torba ;)
Wykonanie:1. Owiń magnes papierem gazetowym i zbliż do przedmiotu. 2. Powtórz czynność z innymi materiałami.
Tu mali odkrywcy chcą badać wszystko, łącznie z przenikaniem przez blat biurka, ale to też sprawdziliśmy!
Potrzebny: magnes, przedmiot z żelaza (ja maiłam pod ręką tacker - zszywacz), rękawiczka, chustka, papier gazetowy.
U mnie sprawdziła się gazeta, sweterek dziecka i moja torba ;)
Wykonanie:1. Owiń magnes papierem gazetowym i zbliż do przedmiotu. 2. Powtórz czynność z innymi materiałami.
Tu mali odkrywcy chcą badać wszystko, łącznie z przenikaniem przez blat biurka, ale to też sprawdziliśmy!
IV. Magnetyczna szpilka
Potrzebny: magnes, szpilki
Wykonanie: 1. Kilkakrotnie potrzyj szpilkę o magnes - warto pocierać ją w jedną stronę. 2. Zbliż szpilkę do innych szpilek.
Potrzebny: magnes, szpilki
Wykonanie: 1. Kilkakrotnie potrzyj szpilkę o magnes - warto pocierać ją w jedną stronę. 2. Zbliż szpilkę do innych szpilek.
V. Co przyciąga magnes?
Potrzebny: magnes, wszystko co wydaje się dzieciom, że może zostać przyciągnięte przez magnes (łańcuszek, klucze, moneta, nożyczki, etc.)
Wykonanie: Zbliż magnes do przedmiotu.
Potrzebny: magnes, wszystko co wydaje się dzieciom, że może zostać przyciągnięte przez magnes (łańcuszek, klucze, moneta, nożyczki, etc.)
Wykonanie: Zbliż magnes do przedmiotu.
POWIETRZE
I. Czy pusta butelka jest na prawdę pusta?
Potrzebne: miska/ wiadro z wodą, pusta butelka
Wykonanie: 1. Pustą butelkę, odwróconą szyjką na dół, zanurz w wodzie. 2. Zanurz butelkę ponownie, ale pod pewnym kątem.
Potrzebne: miska/ wiadro z wodą, pusta butelka
Wykonanie: 1. Pustą butelkę, odwróconą szyjką na dół, zanurz w wodzie. 2. Zanurz butelkę ponownie, ale pod pewnym kątem.
II. Czy szklanka jest pusta?
Potrzebne: miska z wodą, szklanka, mały drewniany klocek,
Wykonanie: 1. Wrzuć klocek do miski z wodą. 2. Odwróconą do góry dnem szklanką nakryj pływający klocek.
Potrzebne: miska z wodą, szklanka, mały drewniany klocek,
Wykonanie: 1. Wrzuć klocek do miski z wodą. 2. Odwróconą do góry dnem szklanką nakryj pływający klocek.
III. Czy powietrze waży?
Potrzebne: 2 drewniane lub plastikowe kijki (długości ok. 15 cm i 30 cm), 2 kubeczki tej samej wielkości, 2 balony tej samej wielkości, taśma klejąca, flamaster, linijka.
Wykonanie: 1. Za pomocą linijki i flamastra zaznacz środek kijków. 2. Do końców dłuższego kijka przymocuj taśmą klejącą balony (nienadmuchane). 3. Krótszy kijek przymocuj do dna obu odwróconych kubków. 4. Dłuższy kijek (ten z balonami) połóż na środku krótszego kijka.
Co się stało? A teraz zdejmij jeden z balonów, nadmuchaj go i ponownie przyczep do kijka. Co się teraz stało?
Potrzebne: 2 drewniane lub plastikowe kijki (długości ok. 15 cm i 30 cm), 2 kubeczki tej samej wielkości, 2 balony tej samej wielkości, taśma klejąca, flamaster, linijka.
Wykonanie: 1. Za pomocą linijki i flamastra zaznacz środek kijków. 2. Do końców dłuższego kijka przymocuj taśmą klejącą balony (nienadmuchane). 3. Krótszy kijek przymocuj do dna obu odwróconych kubków. 4. Dłuższy kijek (ten z balonami) połóż na środku krótszego kijka.
Co się stało? A teraz zdejmij jeden z balonów, nadmuchaj go i ponownie przyczep do kijka. Co się teraz stało?
Wiecie, że 1 litr powietrza waży trochę więcej niż 1 gram?
ŚWIATŁO
I. Kolory światła
Potrzebne: kartka papieru, szklanka do połowy napełniona wodą
Wykonanie: 1. Papier połóż na podłodze w nasłonecznionym miejscu 2. Szklankę z wodą potrzymaj tak, aby była bezpośrednio na słońcu, ok. 10 cm nad papierem.
I. Kolory światła
Potrzebne: kartka papieru, szklanka do połowy napełniona wodą
Wykonanie: 1. Papier połóż na podłodze w nasłonecznionym miejscu 2. Szklankę z wodą potrzymaj tak, aby była bezpośrednio na słońcu, ok. 10 cm nad papierem.
II. Błękit nieba
Potrzebne: szklanka pełna wody, latarka, mleko
Wykonanie: 1. Do szklanki z wodą wlej kilka kropel mleka - aby woda zrobiła się mętna. 2. Włącz latarkę. Umieść ją pionową nad szklanką,a promień światła skieruj na powierzchnię wody. Zwróć uwagę na zabarwienie wody. 3. Następnie połóż latarkę za szklanką, a promień światła skieruj na ściankę szklanki od jej zewnętrznej strony. Ponownie zwróć uwagę na zabarwienie wody.
Potrzebne: szklanka pełna wody, latarka, mleko
Wykonanie: 1. Do szklanki z wodą wlej kilka kropel mleka - aby woda zrobiła się mętna. 2. Włącz latarkę. Umieść ją pionową nad szklanką,a promień światła skieruj na powierzchnię wody. Zwróć uwagę na zabarwienie wody. 3. Następnie połóż latarkę za szklanką, a promień światła skieruj na ściankę szklanki od jej zewnętrznej strony. Ponownie zwróć uwagę na zabarwienie wody.
III. Gdzie jest moneta?
Potrzebne: moneta, szklanka pełna wody, ceramiczny spodeczek
Wykonanie: 1. Pod szklanką pełną wody połóż monetę. Sprawdź, czy moneta jest widoczna. 2. Przykryj szklankę spodkiem.
Potrzebne: moneta, szklanka pełna wody, ceramiczny spodeczek
Wykonanie: 1. Pod szklanką pełną wody połóż monetę. Sprawdź, czy moneta jest widoczna. 2. Przykryj szklankę spodkiem.
IV. Złamana słomka
Potrzebne: szklanka do połowy napełniona wodą, kubeczek z wodą, słomka / ołówek
Wykonanie: 1. Do szklanki włóż słomkę. 2. Dolej odrobinę wody do szklanki. 3. Przyjrzyj się słomce z boku szklanki.
Potrzebne: szklanka do połowy napełniona wodą, kubeczek z wodą, słomka / ołówek
Wykonanie: 1. Do szklanki włóż słomkę. 2. Dolej odrobinę wody do szklanki. 3. Przyjrzyj się słomce z boku szklanki.
A tu pomysły niewykorzystane, ale znalezione w sieci - jeśli uda się Wam czegoś doświadczyć. Dajcie znać!
https://brightside.me/article/eight-easy-science-experiments-that-you-can-do-with-your-kids-91155/
https://brightside.me/article/five-seriously-impressive-home-experiments-to-amaze-your-kids-93305/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz