środa, 12 sierpnia 2020

nauczyciel dyplomowany

Jestem nauczycielem dyplomowanym! Po ochłonięciu z emocji i krótkim urlopie podzielę się z Wami swoim doświadczeniem oraz dokumentami: sprawozdaniem ze stażu oraz opisem i analizą uzyskanych efektów. 

W internecie można znaleźć wiele informacji na temat przebiegu stażu i egzaminu na nauczyciela dyplomowanego. Nauczyciele dzielą się swoimi doświadczeniami na forach grupowych, choć jest ich znacznie mniej niż przy stażu na nauczyciela mianowanego. Z racji zmian, które w ostatnich latach miały miejsce jest wiele zamieszania - są różne wymagania w zależności kiedy się staż zaczyna. Ale po kolei.

Zaczynam od sprowadzania, które należy złożyć w terminie do 7 dni od daty zakończenia stażu. Najlepiej nie zwlekać z tym i złożyć sprawozdanie już na początku czerwca, ponieważ dyrektor na wystawienie oceny dorobku zawodowego ma 21 dni od daty otrzymania sprawozdania, a dokumentację wraz z wymaganymi dokumentami, tzw „teczką” należy złożyć do 30 czerwca, jeśli chcemy podchodzić do dyplomowania do końca wakacji. Drugi termin składania wniosków upływa 31 października.
Swoje sprawozdanie przygotowałam w tabeli – jest przejrzyste, a poszczególne zadania - wyszczególnione. Wiele osób decyduje się na opis. Dla mnie tabelka jest bardziej uporządkowana. Wybór sposobu na pewno nie wpłynie na ocenę komisji czy dyrektora. 

Moje sprawozdanie.

Po otrzymaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego nie pozostaje nam nic innego, jak tylko złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego wraz z pozostałymi dokumentami, czyli wspomnianą wcześniej „teczką”. 

Co powinna zawierać taka teczka na dyplomowanie? Możemy podzielić ją na dwie części:

  1. dokumentację formalną – czyli dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe – poświadczone kopie, akt nadania stopnia awansu nauczyciel.a mianowanego – poświadczona kopia oraz zaświadczenie dyrektora szkoły
  2. dokumentację w formie opisu i analizy podejmowanych działań, ze szczególnym naciskiem na uzyskane efekty – czyli w jaki sposób Twoja praca wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły (na podstawie Rozporządzenia z 2018 r.)

Obecne odchodzi się już od kilkukilogramowej teczki pełnej "papierków" (Kuratorium ma obowiązek trzymać naszą dokumentację przez 50 lat!). Przygotowujemy niezbędne dokumenty oraz dwa opisy z analizą, które powinny być przedstawione w zwięzły sposób. 

Dokumenty już złożone. Co teraz?  Pozostaje nam czekać na rozmowę. Zgodnie z przepisami organ sprawujący nadzór pedagogiczny ma obowiązek powiadomić nas o terminie rozmowy co najmniej na 7 dni przed datą posiedzenia komisji. U mnie w praktyce wyglądało to tak, że pismo jako pierwsza otrzymała moja szkoła, ja chwilę później. Termin rozmowy otrzymałam 2 tygodnie przed rozmową. Tak więc spięta, ale gotowa ;) udałam się na miejsce w wyznaczonym dniu. 

Jak wygląda taka rozmowa?

Przewodnicząca komisji przed rozpoczęciem rozmowy moją Panią Dyrektor i przedstawiciela organu prowadzącego do sali. Trwało to dosłownie kilka minut, ja w tym czasie grzecznie czekałam na wezwanie. Następnie przewodnicząca zaprosiła mnie do środka, a każdy z członków komisji przedstawił się. Poinformowano mnie, że dokonano analizy mojej teczki, poproszono o wskazanie opisu, który przedstawię ustnie, a następnie zostaną zadane pytania, na które mam udzielić odpowiedzi. Atmosfera była bardzo przyjazna, pani przewodnicząca była bardzo życzliwa.

Moje pytania:

1) Opis punktu (8.3.3). Które z zadań było dla mnie najbardziej satysfakcjonujące?
2) Jakie walory dydaktyczne przyniosła realizacja programu własnego?
3) Współpraca, z która instytucją wpłynęła pozytywnie wychowawczo?
4) Problem - uczeń z orzeczeniem
5) Plany na przyszłość

Wszystkie pytania dotyczyły mojej pracy - tego co zawarłam w sprawozdaniu i opisach.

I tyle. Aż tyle? :) Podziękowano mi za odpowiedź i na korytarzu przez kilka minut czekałam na decyzję. Następnie komisja pogratulowała mi uzyskania pozytywnej akceptacji na stopień nauczyciela dyplomowanego i życzyła dalszych sukcesów.
Całość trwała ok. 25 minut. 

Wiem, że teraz łatwo mi to powiedzieć - Nie stresujcie się przed rozmową na dyplomowanie! Jeśli zrealizowaliście założone zadania i sami pisaliście analizy swojej pracy, wszystko na pewno przebiegnie pomyślnie.

Przykładowe pytania z portalu epedagogika.pl

Koniecznie zwracajcie uwagę na akty prawne - Rozpoczynając staż, mój plan opierał się na Rozporządzeniu z 2013 roku, kończąc staż analizy przygotowałam zgodnie z Rozporządzeniem z 2018 r. W Rozporządzeniu napisane są wszystkie wymagania. Warto także zaglądać na strony swojego Kuratorium Oświaty, tam znajdziecie przydatne informacje.

Niezwykle pomocna grupa - Awans z Beatą.

Pamiętaj o uszanowaniu praw autorskich - sprawozdanie i opisy z analizami są wytworem mojej pracy i opierają się na moim doświadczeniu zawodowym. Publikuję je jako przykład, nie gotowa praca. 

Fotografia ze strony:

https://pixabay.com/


Jeśli zainteresował cię mój wpis nie zapomnij podzielić się nim ze znajomymi. 
Jeśli doceniasz moją pracę daj znać w komentarzu. 

Dziękuję!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Nauczyciel Wieczorową Porą , Blogger