piątek, 26 sierpnia 2016

Liczba dnia

Przez pewien czas zastanawiałam się jak urozmaicić lekcje matematyki; jak utrwalać materiał, który już omówiliśmy i przećwiczyliśmy, a nie burzyć przy tym biegu lekcji z następnymi, nowymi tematami... Chciałam, aby forma powtórzenia miała ciekawą konwencję, trochę jak zagadka... i tak powstała"Liczba dnia" (tu karty do pobrania). 
Liczbę dnia ustalamy losowo przy pomocy kostki dziesięciościennej. Czterokrotnie rzucamy kostką i zapisując "wyrzucone" liczby, zaczynając od rzędu jedności, powstaje liczba, którą danego dnia "badamy".
Do tej pory powstały 3 karty pełne zagadek - zadań związanych z liczbą. Zadania dotyczą obliczeń pieniężnych, zegarowych, logicznych. Utrwalają pisownię, miejsce liczb w systemie dziesiątkowym, zapis liczby w systemie rzymskim, a także usprawniają wykonywanie działań.
Każde dziecko ma swoją "Książkę Liczb", gdzie wpina swoje "zagadki". Dziecko gromadzi efekty swojej samodzielnej pracy, gdzie nie obowiązują zasady szkolne i można obliczenia wykonywać mazakami, kartka może mieć rysunki, a liczby - chociażby buźki.

Karty są kolorowe i u niektórych bardziej starannie wykonane niż zadania ze standardowych kserówek.
Nauczyciel jest obserwatorem, w razie potrzeby wyjaśnia polecenie, ale nie podaje gotowych odpowiedzi. Dzieci wzajemnie mogą sobie tłumaczyć polecenia, co upewnia je w prawidłowym rozumowaniu i pozwala samodzielnie kontrolować rozwiązywanie zagadek.
W założeniu każdy dzień ma "swoją" liczbę, ale wiadomo jak to czasem bywa... więc nie na siłę, ale w miarę możliwości. Jednak zabawa wciąga - wypróbujcie!


Propozycja przechowywania kart w skoroszytach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Nauczyciel Wieczorową Porą , Blogger